۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

فدورا ۱۱ در خانه!

من بالاخره برگشتم خونه تا یه چند روزی رو این‌جا بمونم و استراحتی بکنم. واقعا هیچ‌جا خونه‌ی آدم نمیشه! هم دوباره در جمع خونواده‌ام و هم یاد دوران قبل از تهران رفتن کردم و یه مقداری حال و هوای بهتری پیدا کردم! مخصوصا که توی تهران وسط شلوغی و دود و دمم و برعکسش توی خونه کنار کوهیم و هوای نسبتا خوب. :)

از این‌ها که بگذریم، تصمیم گرفتم فدورای سیستم توی خونه رو هم عوض کنم. برعکس لپ‌تاپم که یکی دو ماه قبل از انتشار ارتقا داده میشه تو خونه این کارو نمی‌کنم. دلیل اصلیشم سرعت اینترنت تلفنی خونست! مخصوصا که بقیه هم ازش استفاده می‌کنن و اگه برنامه‌های لازم روش نباشه یکم اذیت میشن. برای همینم فدورای خونمون هنوز ۹ بود و ۱۰ش نکرده بودم.
نصب فدورا ۱۱ توی خونه به خوبی پیش رفت و خوشبختانه یه سری از بسته‌های فدورا ۹ رو هم تونستم روش نصب کنم و خلاصه سیستم سریع راه افتاد. یه لیست هم تهیه کردم از کارایی که بعد از نصب یه فدورای جدید خوبه انجام بدم (تغییر یه سری تنظیمات و این‌ها) که انجام دادم خیلیش رو توی همون مدت. البته این سری تصمیم گرفتم یه اسکریپت درست کنم. الان خیلی کاراش آمادست دیگه برای دفعات بعدی کافیه اجراش کنم درصد قابل توجهی از کارا رو میکنه.
فکر کنم فردای روزی که فدورا ۱۱ رو نصب کرده بودم بود که وقتی سیستم اومد بالا برادرم این پیامو دیدو خبرم کرد ببینم چه خبره:


چشمتون روز بد نبینه! یکی از هاردهای سیستم توی خونه ظاهرا به این نتیجه رسیده که داره عمرش تموم میشه. این پیام از این لحاظ که یه هاردو دارم از دست میدم خبر خوشی نیست، ولی این که قبل از این که اطلاعاتمو از دست بدم داره خبرم میکنه خیلی خوبه! با کلیک کردن روی اون آیکن و بعدش اسم هارد اطلاعات دقیق‌تری بهم میده:


:( بله! ۱ دونه سکتور خراب پیدا کرده. البته ۱ دونه سکتور چیزی نیست ولی احتمالا به زودی تعدادش بیشتر هم میشه. جالبه من نمیدونستم هاردها یه فضا هم بیکار گذاشتن مخصوص جایگزینی این سکتورها!
این برنامه که می‌بینید جزو برنامه‌های جدید فدورا ۱۱ه! البته توی نسخه‌های قبلی هم هارد دیسک تحت نظر بود و من آخرین باری که بررسی کرده بودم این مشکل نبود، ولی خب قبلا اگه مشکلی بود گزارشش رو توی پیام‌های سیستم میذاشت. اما الان این شکلی خبر می‌کنه. (البته این برنامه کلا یه برنامست برای مدیریت دیسک‌ها و یکی از کارهایی که میکنه مانیتور کردن وضع سلامت فیزیکی دیسکه).

با این تکنولوژی آشنا هستین؟ هارد دیسک‌های جدید از تکنولوژی SMART پشتیبانی می‌کنن. ((Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology (SMART) یعنی خودشون به سلامت خودشون نظارت میکنن و یه سری از مشکلات رو تشخیص میدن و ثبت می‌کنن. حالا اگه یه برنامه داشته باشین که وضعیت دیسک رو ازش بخونه و در صورت لزوم خبرتون کنه ممکنه خیلی وقت‌ها قبل از این که اطلاعاتتون رو از دست بدین بتونید ازشون روی یه دستگاه ذخیره‌سازی سالم کپی تهیه کنید. مثلا من باید خودمو برای روزی که این هارد دیگه کار نکنه یا به تدریج یه سری اطلاعاتش دیگه قابل خوندن نباشه آماده کنم :( .
علاوه بر آزمایش‌هایی که خود هارد دیسک انجام میده، یه سری آزمایش دیگه هم توی این تکنولوژی طراحی شده که اگه بخواین میتونید خودتون دستور انجامش رو بدین. بعضی از این ازمایش‌ها ممکنه ۱۰ها دقیقه طول بکشه.
پیشنهاد می‌کنم حتما ازش استفاده کنید! توی لینوکس‌ها اگه ابزاری مثل اینی که عکسش رو زدم هم نداشته باشین می‌تونید با نصب بسته‌ی smartmontools از ابزارهایی که به این منظور داره استفاده کنید. برای ویندوز هم حتما ابزارهایی هست، حتی ممکنه همین بسته هم برای ویندوز وجود داشته باشه.

۲ نظر:

  1. جالب بود!

    به مطالب لینوکسیت ادامه بده و عکس هم که حتما بگیر از دستکتاپ و بگذار لطفا.

    پاسخحذف
  2. :) باشه! عکس دسکتاپ؟!! خجالت نمی‌کشی؟ مگه تو خودت دسکتاپ نداری؟
    P: ;)

    پاسخحذف