۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

معرفی پلاگین local برای yum!

خب من که عادت دارم معمولا به برنامه‌های مدیریت نرم‌افزار فدورا بد و بیراه میگم! اخیرا دارم کم کم باهاشون یکمی رفیق میشم:) دیروز داشتم توی لیست پلاگین‌های yum میگشتم یه پلاگین نظرم رو به خودش جلب کرد. پلاگین local!
تا حالا خیلیا پرسیدن که چطوری میشه توی فدورا یه مخزن داشت از همه‌ی نرم‌افزارهایی که با yum داونلود و نصب میشه. با توجه به این که به صورت پیش‌فرض هم yum بعد از این که یه نرم‌افزار رو داونلود و نصب کرد بسته‌ی داونلود شده رو پاک می‌کنه.
قبل از الان، راه حلی که پیشنهاد می‌کردیم معمولا به این شکل بود: اول توی فایل تنظیمات etc/yum.conf/ گزینه‌ی keepcache رو ۱ می‌کنیم که بسته‌ها بعد از نصب پاک نشند. بعد هر از گاهی بسته‌هایی که توی نهان‌گاه (cache)! مخازن yum هستند رو کپی می‌کنید یه جا و یه مخزن ازشون می‌سازید.

اما با کمک این پلاگین، نیازی به هیچ کدوم از این کارا نیست. کافیه این بسته رو نصب کنید (و نیازی نیست تنظیماتی رو تغییر بدین). بعد از نصب، این پلاگین یک مخزن محلی از تمامی نرم‌افزارهایی که بعد از این روی سیستمون نصب می‌کنید می‌سازه به صورت خودکار و می‌تونید این مخزن رو جابه‌جا کنید یا بعدا ازش استفاده کنید. این مخزن به صورت خودکار به مخازن سیستمون اضافه میشه برای همین بعدا اگه بخواین یه نرم‌افزاری رو مجددا نصب کنید خود به خود به جای داونلود، از همین مخزن نصب میشه.

کلا به نظر میاد برای تمام کسایی که قبلا keepcache رو ۱ می‌کردن، نصب این پلاگین راه هم ساده‌تر و هم تمیزتریه. چقدر دیر دیدمش!

این پلاگین (افزونه؟) رو با دستور زیر نصب کنید:
yum install yum-plugin-local 

نکته: تنظیمات این مخزن توی etc/yum.repos.d/_local.repo/ ذخیره میشن و خود مخزن هم تو این آدرس ساخته میشه:
/var/lib/yum/plugins/local/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر