۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

لینوکس، فدورا، سمینار!

یادش بخیر! اون اوایل که لینوکسی شده بودم، با فرض این که اصولا همه‌ی کارهایی که در آینده وجود خواهد داشت ویندوزیه خیلی دنبال این بودم که چطور می‌تونم توی لینوکس برای ویندوز کار کنم. البته خودش کلی مزه داره! ولی نکته‌ی جالبش اینه که توی این ۳ سالی که نسبتا جدی کار می‌کنم به جز ۱ مورد بقیه‌ی کارهام مختص لینوکس بود و ویندوز اصلا توش مهم نبود! اون ۱ مورد هم یه برنامه‌ی ویندوزی بود که من با دیکتاتوری تمام تو لینوکس نوشتمش! البته برای ویندوزا... ولی بعدا یواش یواش فهمیدن چه کلاهی سرشون رفته (آخه اون‌جا هیچ کس با wxWidgets آشنا نبود و ترجیح میدادن من با MFC برنامه رو می‌نوشتم؛ کاری که البته من نمی‌کردم!). :)
الان هم مرتب آگهی استخدام می‌گردم که دنبال فرد «آشنا به لینوکس» یا «آشنا به برنامه‌نویسی لینوکس» می‌گردن. (البته یه سریشون می‌خوان که به ویندوز و لینوکس آشنا باشی). البته احتمالا کار تحت ویندوز خیلی بیشتر باشه، ولی چیزی که هست اینه که حداقل در این لحظه تعداد لینوکس کار به نسبت کار لینوکسی خیلی کمه. به‌خصوص توی یه زمینه‌ای مثل برنامه‌نویسی (چون نسبتا خیلیا لینوکسو برای شبکه یاد می‌گیرن). خلاصه الان وضع کاری بدک نیست :)

***

فدورا به درد کی می‌خوره؟!! یکی از چیزایی که چند وقت پیش پیدا کردم یه متن پیش‌نویس بود در مورد این که «کاربران هدف» فدورا چه کسایی هستن. نکته‌ی جالبی که بود این بود که هدف اصلی فدورا «کاربران معمولی(رومیزی)» نیستن (یادم نیست دقیقا کیا بودن!) اما در هر صورت، میتونم بگم با توجه به این قضیه فدورا واقعا به اهدافی که داره به مقدار نسبتا خوبی رسیده. البته دسته‌ی دوم کاربران هدف فدورا همین کاربران معمولی هستن، و توی این زمینه هم فدورا داره به جاهای خوبی می‌رسه (اخیرا رتبه‌ی فدورا توی distrowatch دوم شده، در حالی که مدت‌ها نزدیک ۴م بود. هر چند رتبه‌بندی این سایت به نظرم چیز خاصی به آدم نمیده، چون براساس تعداد کلیک‌هاییه که کاربرای این سایت روی اسم یه توزیع می‌کنن!).
بگذریم! چیزی که اصلش می‌خواستم بگم این بود که برای آشنایی با فدورا و خصوصیات اون بد نیست این صفحه رو یه نگاهی بکنید: http://fedoraproject.org/wiki/Overview
بهتون توی تصمیم‌گیری این که آیا فدورا به دردتون می‌خوره یا نه هم کمک می‌کنه.
در ضمن در حال حاضر به نظر میاد فدورا حدود ۱۶ملیون کاربر داره.

***

راستی من قراره به زودی (احتمالا ۲ هفته‌ی دیگه) یه سمینار توی گروه کاربران لینوکس اصفهان با عنوان «فارسی در لینوکس» داشته باشم. البته قرار بود سال پیش بذارم ولی چون رفتن تهران دیگه وقت نشد، به‌جاش با توجه به یه سری تغییرات جدید سمینار امسال کامل‌تره!
و البته احتمالا (فکر کنم عقلم کمه! ولی خب) یه کلاس مقدماتی لینوکس هم توی دانشگاه اصفهان قراره بذارم (نمیدونم کی باز سر یه سری رو شیره مالیده که بیان سر کلاس من!!) ؛)

۶ نظر:

  1. هدایت اگه بدونی تو گروپ ورودی های ۸۶ چند نفر تو کلاس مقدماتیت در دانشگاه ثبت نام کردند . خودمونیم چقد محبوبیا

    پاسخحذف
  2. حتما رایگانه کلاستون؟؟؟آره؟

    پاسخحذف
  3. سلام،
    من تازه اينجا رو پيدا كردم،
    مطلبت جالب بود ،
    اتفاقا چند وقت پيش كه رفته بودم شركت داشتم همين رو به بقيه مي گفتم كه فدورا نسبت به قبل خيلي توي كاربراي معمولي نفوذ كرده و ديگه مثل 3-4 سال پيش ناشناخته نيست.
    راستي مكان و زمان دقيق اين سمينارهات رو هم بگو لطفا، من اصفهانم دوس دارم هم ببينمت هم تو كلاست باشم

    پاسخحذف
  4. احتمالا یکی دو جلسه که بگذره پشیمون میشن ؛)
    رایگان؟! راستش خبر ندارم! یه خبر بگیرین اگه رایگانه زودتر بزنم زیرش!! D:
    ممنون محسن جان لطف داری. آره واقعا داره از این نظر بهتر میشه. اگه یه نسخه با کدک‌های صوتی/تصویری و درایورهای باینری بدیم بیرون که بهتر هم میشه (قصدش هست در اولین فرصت میدیم!).
    باشه حتما، مکانش که قراره کتاب‌خونه مرکزی باشه ساعت ۵ و ۳۰. وقتش هم میگم. فعلا قراره ۲ هفته دیگه دوشنبه باشه، اگه عوض شد خبر میدم. البته توی صفحه‌ی خود لاگ هم تاریخشو میزنن. :)

    پاسخحذف
  5. منم بلاگتون رو می خونما... خیلی خوبه که اینهمه محبوبین. منم سعی می کنم محبوب بشم. اما به نظرم این محبوبیت شما یه مقدار زیادش هم ماله اینه که چند سالیه مد شده هر کی می خواد بگه من خیلی فوق العاده هستم از محصولات مایکروسافت بد میگه و خودش رو لینوکسی می دونه. البته من اصلا شما رو نمی گما. چون شما به معنای واقع در لینوکس فوق العاده این اما این دید مردم منو عذاب میده.هر قابلیت کامپوتری در جای خودش خوبه. مگه نه؟؟؟

    پاسخحذف
  6. ممنون :)
    این بچه‌ها یه چیزی میگن شما باور نکنین، دارن شاخ میذارن تو جیبم! ؛) هوای همکلاسی‌هاشونو دارن!
    شما لطف دارین. من که شخصا نه فوق‌العاده هستم نه ادعاشو دارم. لینوکسم به خاطر خودش دوست دارم (الان لینوکس تحت تاثیر قرار میگیره و خوشحاله که من به خاطر خودش دوستش دارم P: )
    بله خب هر سیستمی مزایای خودش رو داره (اگه نداشته باشه هم خود به خود اصلا مطرح نمیشه)، و علاقمندهای خودش رو هم داره. البته لینوکس یه چیز دیگست!! ؛)

    پاسخحذف