۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

فدورا ۱۲!

یه یک هفته‌ای هست که فدورا ۱۲ اومده! :) این مسئله رو به خودم و بقیه! تبریک میگم. با این که نصبش کردم ولی مقداری درگیر بودم و خیلی با قسمت‌های مختلفش ور نرفتم. قسمت‌های جدیدش رو می‌تونید توی سایت خودش پیدا کنید!! البته خیلی‌هاش عمومی نیست و برای کاربرهای خاص مهمه. اما خیلی تغییرات هم هست که گفته نمی‌شه ولی روی هم رفته روی کار کاربرها تاثیر میذاره.
یه نکته‌ی قابل توجه اینه که به نظر میاد یواش یواش فدورا داره جای بیشتری برای خودش باز می‌کنه. قبلا تا مدت‌ها فدورا توی سایت Distrowatch توی مقام‌های سوم یا چهارم و اینا بود، اما سر فدورا ۱۰ یا ۱۱ بود که اومد رتبه‌ی دوم. الان همچنان رتبه‌ی دومه ولی بعد از اومدن فدورا ۱۲ یه سر زدم دیدم ترقی قابل توجهی کرده و به اوبونتو نزدیک‌تر شده. به نظر میاد فدورا داره برای کاربرهای معمولی هم بهتر میشه :) البته همچنان مدیریت بسته‌هاش برای کسایی مثل ما که اینترنت پر سرعت نداریم ناراحت کنندست... :(

از جمله اتفاقات جدید فدورا که جایی (حداقل به صورت مستقیم) گفته نمیشه میشه به قلم فارسی جدیدش اشاره کرد. البته ظاهرا یکمی ریزه که یه فکری به حالش میکنم. یکی دیگه هم اضافه شدن پشتیبانی از vpnهای pptp داخل DVD و نسخه‌های live به صورت پیش‌فرضه و دیگه لازم نیست به صورت جدا نصبشون کنیم (به درد دانشگاه اصفهانی‌ها می‌خوره!). البته فکر نکنین این ۲ تا رو به دلایل شخصی انتخاب کردما!!! ؛)
یه خصوصیت خوب دیگه که همین امشب بهش پی بردم بررسی املای فارسی بود. دیشب روی سیستم یکی از بچه‌ها openoffice.org رو بالا آوردم و متوجه شدم که بررسی املای فارسی هم توش هست. امشب توی pidgin مشغول گپ زدن! با سجاد بودم که یه لحظه متوجه شدم که pidgin زیر بعضی کلمه‌ها خط می‌کشه فقط (قبلا تو حالت فارسی اصلا خط نمی‌کشید (چون غلط‌یابی فارسی پشتیبانی نمی‌کرد) و تو حالت انگلیسی زیر همه‌ی کلمه‌های فارسی خط می‌کشید چون غلط محسوب میشدن). بعد یادم افتاد که از چند وقت پیش سیستم‌های غلط‌یابی کل فدورا یک‌پارچه شده، در نتیجه الان توی همه‌ی برنامه‌های فدورا غلط‌یابی املایی فارسی هم پشتیبانی میشه. یه مقداری هم تستش کردم، نسبتا خوب کار میکنه :)

راستی چند وقتیه این دور و برا اقبال به لینوکس زیاد شده. توی این ۲-۳ هفته‌ی اخیر تعداد فدوراهایی که نصب کردم از دستم در رفته! توی اتاق هم الان فقط یکی لینوکس نداره که البته اون هم تصمیم گرفته کلا لینوکس نصب و استفاده کنه. امیدوارم پشیمون نشه ؛) خلاصه از ۵تای اتاق ما ۴تا به صورت جدی قصد استفاده از لینوکس رو دارن یا ازش استفاده میکنن.

یک سری نکته‌ی کوچیک که شاید گفتنش بدک نباشه: از جمله بسته‌هایی که خوبه بعد نصب فدورا نصب کنید، اضافه کردن مخازن rpmfusion.org و نصب کدک‌ها و بسته‌ی unrar، نصب stardict و داونلود و نصب بسته‌ی فارسی از سایتش برای استفاده به عنوان یه دیکشنری انگلیسی به فارسی، نصب gnome-applet-jalali-calendar برای داشتن یه تقویم شمسی و در صورتی که دل کندن از pidgin براتون سخته نصب pidginه که الان به صورت پیش‌فرض Empathy به جاش نصب میشه.

البته من این سری تصمیم دارم که حتما یه نسخه‌ی فدورا با اضافه کردن این‌جور بسته‌ها رو با کمک دیگر دوستان بدیم بیرون. قراره تا نزدیک یک ماه دیگه یه خروجی با آخرین به‌روزرسانی‌ها داشته باشیم :)

۲ نظر:

  1. ۱-یعنی سیستم غلط یاب فارسی اش مخصوص فدوراست؟ چرا بقیه توزیع ها ازش پشتیبانی نمی کنند؟

    ۲-جدی می خوای توزیع جدید بدی بیرون؟!

    ۳-تو pidgin را ترجیح می دی یا empathy?

    4- اوبنتوی 9.10 هم بد نیست ها!distowatch یکم چرته! یعنی بعضی ها الکی توش نظر می دن ! قبول نداری؟

    پاسخحذف
  2. ۱. نه مخصوص فدورا که نیست. احتمالا هرجا openoffice جدید نصب کنی غلط‌یاب فارسی داشته باشه. کاری که تو فدورا کردن اینه که کل سیستم از یک سیستم غلط‌یاب مشترک استفاده می‌کنه. در صورتی که قبلا توی فدورا و احتمالا همین الان توی یه سری از توزیع‌های دیگه چند سیستم غلط‌یاب هست، مثلا بعضی از aspell استفاده می‌کنند و بعضی از چیزهای دیگه. تو فدورا سیستم یک‌پارچه‌ست، مثلا یه کلمه اگه توی یه برنامه به مجموعه لغات اضافه بشه دیگه همه جا هست.

    ۲. بله کاملا جدی :)

    ۳. من هنوز نمی‌تونم از pidgin دل بکنم! چیز خوبیه، تازه به پلاگین‌هاشم عادت کردم مثل music tracker

    ۴. چرا من که کلا برام چندان مهم نیست ولی چون برای بقیه دیدم مهمه گفتم! کلا معیار اون سایت معیار مناسبی نیست چون براساس بازدید کننده‌های همون سایته (در واقع براساس کلیک کاربرها بر روی اسم هر توزیع اگه درست یادم باشه)، مثلا من خودم به ندرت میرم و به ندرت روی کسی کلیک میکنم!

    ۵. فدورا خودش یه معیار بهتر برای اندازه‌گیری تعداد کاربرهاش داره، ولی چون بقیه چنین معیاری ندارن قابل مقایسه نیستند. این‌جاست:
    https://fedoraproject.org/wiki/Statistics

    پاسخحذف