۱۳۸۹ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

جشن روز آزادی نرم‌افزار اصفهان...

قبل از اصل مطلب، یک خبر این که آن‌طور که از شواهد برمیاد من همچنان یک ترم دیگه دانشجو هستم! P:

و اما بعد! من قصد داشتم ۴شنبه شب برم اصفهان که صبح برسم خونه و ظهر توی مراسم شرکت کنم. ولی ۴شنبه کلا همش این‌ور اون‌ور بودم و اصلا حواسم به شلوغی هفته نبود و بلیط نخریدم. شب به این نتیجه رسیدم که جا نیست! این شد که صبح رفتم ترمینال و بلیط ۷ و نیم رو گرفتم. رفتم تو اتوبوس دیدم ۲تا خانم نشستن جایی که منم... خلاصه راننده فرمودند که چون فقط من بلیط ۷ونیم داشتم اتوبوس کنسل شده و ۸ راه میفتیم!

۸ راه افتادیم و بعد حدودا ۲ بود که رسیدم ترمینال کاوه. باز هم مثل همیشه تقریبا کل اتوبوس خالی شد، اما این بار یکمی وخیم‌تر! فقط من موندم و یکی دیگه. (کلا همیشه برام سواله که کسایی که از صفه سوار میشن میرن تهران برگشتنی کجا پیاده میشن؟! چرا اکثرا فوقش ۴-۵ نفر میمونن برا صفه؟!). ولی خب من چک کرده بودم قرار بود اتوبوس بره صفه. اون یکی ازم پرسید میره؟! گفتم باید بره! گفت به منم گفت که میرم. خلاصه نشست. یه ذره وقت بعد راننده اومد گفت چرا نشستین؟! گفتم صفه پیاده میشیم. گفت این اتوبوس که صفه نمیره و شروع کرد پیاده شدن. منم گفتم قراره بره و نشستم. اون یکی هم نشست. راننده چیزی نگفت و رفت. بعد یکی اومد بالا پرسید میره؟ اون یکی گفت به من که گفته میره! خلاصه ۲ تا دیگه هم سوار شدن. یه خورده نشستیم من داشتم آماده میکردم که دعوا کنم چی بگم! ولی راننده اومد سوار شد و ما رو برد صفه هیچیم نگفت :)

رسیدیم صفه دیدم دیره مستقیم رفتم جشن. جشن خوبی بود یه سری افراد رو هم که مستقیم ندیده بودم دیدم و یه سری دوستان قدیمی رو هم دیدم و یه سری دوستانم که اومده بودند ولی ندیدم! بعد از جشن هم با دوستان رفتیم پارک تا نصف شب... البته شارژ گوشیم تموم شده بود و من یکمی دیر به خونه خبر دادم که سالمم و یکمکی دعوا هم شدم! ؛)

یکی از نکات جشن، بروشورش بود. توش نوشته بود «مینت چهارمین سیستم عامل محبوب کاربران خانگی بعد از ویندوز و مک و اوبونتوه». آقا من این جمله رو دیدم گفتم بابا حالا ما هیچی نمیگیم این فدورای بنده خدا خیلی داره مظلوم واقع میشه. مونده بودم این جمله از کجا اومده! خلاصه با پیگیری از دوستان متوجه شدیم منبع سایت خود مینته. بعد هم اومدم توی اینترنت گشتم و هر جا که این مطلب پیدا میشه تهش برمیگرده به همون سایت مینت که ادعا کرده از ۲۰۰۶ تا حالا رتبه‌ی چهارم رو داره ولی به هیچ جا استناد نکرده. و این خیلی جالبه!

اصولا با توجه به طبیعت آزاد سیستم‌های لینوکس، راهی برای تخمین دقیق تعداد کاربرانش وجود نداره. همین مسئله در مورد توزیع‌های لینوکس هم صادقه. مخصوصا که ممکنه چندین سیستم‌عامل داشته باشه. به طوری که الان تخمین میزان استفاده از لینوکس از ۱ درصد هست تا ۱۴ درصد! یکی از معدود جاهایی هم که آمار مقایسه توزیع‌های مختلف رو میده سایت distrowatchه که البته اونم معیارش فقط تعداد بار کلیک‌هاییه که توی این سایت روی اسم اون توزیع میشه که عملا به درد نمیخوره. هر چند اون جا الان مدتیه فدورا دومه (یکی از حدس‌های من اینه که مینتی‌ها فدورا رو سیستم خانگی محسوب نمیکنن و کلا نادیده میگیرن!).
من جای دیگه‌ای آمار خاصی ندیدم. در بین توزیع‌ها هم حداقل تا جایی که من دیدم تنها توزیعی که یه سری آمار ارائه میده و راه به‌دست اومدن اون‌ها رو هم دقیقا توضیح داده (براساس تعداد آی‌پی‌های یکتایی که به مخازن فدورا وصل میشند، که البته مشکلات خودش رو داره) فدوراست. تو این صفحه میتونید شرحش رو ببینین که تعداد کل اتصال‌هاش الان حدود ۲۴ ملیونه.
البته شنیدم اوبونتو قصد داره یه بسته توی لینوکس‌هاش (البته فکر کنم فقط توی نسخه‌های OEM به صورت پیش‌فرض میذاره) بذاره که مرتب یه علامت بدن به شرکت که من هستم. برای شمارش تعداد نسخه‌های OEM که بعد از فروش همچنان استفاده میشند. و البته این بسته توی مخازن اوبونتو خواهد بود و هر کسی میتونه نصبش کنه.

در هر صورت، یکی از نکاتی که اخیرا شدیدا توی این جشن و همچنین توی لاگ‌های تهران و اصفهان دیده میشه مظلوم واقع شدن بیش از حد فدوراست! اصلا آدم میگه فدورا یه جوری بهش نگاه میکنن انگار گفته ویندوز! ؛) من خیلی وقت بود که تصمیم گرفته بودم تبلیغ فدورا نکنم (به یک سری دلایل!) ولی دارم حس میکنم بنده خدا خیلی مظلوم واقع شده. خلاصه تصمیم دارم یکمی شروع به تبلیغم بکنم، و البته همزمان هم گیر داده به این برنامه‌ی مدیر بسته‌ی گرافیکی فدورا و یه ۵-۶ تا باگ گزارش کردم و امیدست که به زودی برای کاربرهای کم‌سرعت اینترنت دلچسب‌تر گردد! (و پشتیبانیش از مخازن تقسیم‌شده روی یه سری سی‌دی/‌دی‌وی‌دیش هم اصلاح شد).
پست بعدیم هم احتمالا «چرا فدورا؟» خواهد بود (البته دقیق‌ترش اینه: چرا من فدورا رو انتخاب کردم)

و در پایان، داریم برای برگزاری جشن(یا مراسم!) انتشار پارسیدورا آماده میشیم... هر چند فدورا ۱۴ بتا همین روزا منتشر میشه ولی خب! از نسخه‌های بعدی سعی می‌کنیم با تأخیر خیلی کمی نسبت به فدورا منتشر بشیم. :)

۱۰ نظر:

  1. موفق باشين..درستونم كنار جشنادون بخونيد

    پاسخحذف
  2. هدایت قبول دارم حرفتو! ولی باید قبول کرد که در حوزه سیستم عامل های دستکتاپ لینوکس ( و نه سرور !) اوبنتو تقریبا بقیه توزیع ها را جارو کرده! به کاربران تازه کار خیلی کسی سوزه،فدورا،آرچ و...را توصیه نمی کنه!
    حالا البته می گن یه توزیع جدید قراره بیاد به اسم پارسیدورا که قراره اوبنتو را لوله کنه!

    پاسخحذف
  3. من که چیزی نگفتم! مخصوصا در مورد اوبونتو. حرف اصلیم در مورد مینت بود. و البته من شخصا نمیدونم مثلا اوبونتو از suse برای کاربر تازه کار بهتر (ساده‌تر) هست یا نه. حقیقت اینه که یه مقداری از محبوبیت اوبونتو به خاطر تبلیغات خوبشه. البته مثلا ارائه‌ی لایو سی‌دی هم هست که قبل از فدورا و suse و ... به این کار دست زد. اما قبول دارم که از فدورا راحت تره.
    نه هنوز هدف ما له کردن اوبونتو نیست! ؛) هدف الان ویندوزه!!!
    D:

    پاسخحذف
  4. اول خوشحالم که مشکلات درسیت حل شده.
    آقا من یکی از دو آتیشه های مینت هستم
    فدورا کیلویی چنده هدایت؟
    باور کن این مینت حتی اوبونتو رو هم تو حوزه دسکتاپ میزاره جیبش
    انگار یه نسخه تستی مبتنی بر خود دبیان)نه اوبونتو(  داده.

    پاسخحذف
  5. ممنون! البته فعلا حل شده ترم بعد معلوم نیست ؛)
    آقا من که نگفتم مینت چطوره، خوبه یا بد. فقط بحثم آماره. البته فدورا کیلویی خیلیه! :)

    بله خب اصولا میگن مینت راحت‌تر شده‌ی اوبونتوه. من که حرفی نزدم :) آره اخیرا یه نسخه بر مبنای دبیان هم دادن.

    پاسخحذف
  6. چه حوصله ای دارین راجع به این چیزا بحث می کنین و جشن می گیرینو اینا....
    به نظر من هر سه تاش کیلویی چند.

    پاسخحذف
  7. حیف! حیف که تهرانم و دستم از اصفهان کوتاهه!! پس راجع به چی بحث کنیم؟! اصلا مهم‌تر از اینام مگه هست؟! کیلویی خیلی، اصلا کارایی که شما میکنین کلا کیلویی چند هان؟!!
    P:

    پاسخحذف
  8. بابا کیلویی که خوبه!! اصلا همش روی هم سیخی چند؟؟؟!! این طالبان را دیدی که نسبت به دین تعصب دارند این لینوکسی ها هم نسبت به لینوکس تعصب دارند. یکم تعصبی برخورد می کنید در کل همش هیچی نیست ...

    پاسخحذف
  9. بله بله کاملا مشخصه که کی داره تعصبی برخورد می‌کنه!

    پاسخحذف