۱۳۹۱ تیر ۲۳, جمعه

آماده‌سازی اولین برنامه برای N9

خب! از اون‌جایی که تصمیم گرفتم حداقل به صورت تفریحی برنامه‌هایی رو برای گوشیم بنویسم، یا برنامه‌های دیگران رو بهش منتقل کنم، SDK گوشیم رو نصب کردم. و دیروز همین‌طوری به سرم زد که تست کنم ببینم انتقال یه برنامه‌ی دسکتاپی Qt به گوشی و بسته‌بندی برای اون چطوری پیش میره و برای این کار هم نرم‌افزار ساغر رو انتخاب کردم که یه برنامه‌ی Qt هست و وابستگی دیگه‌ای هم نداره... و برخلاف انتظارم این کار به سادگی و بدون هیچ مشکل خاصی انجام شد.در واقع تفاوت خاصی با بسته‌بندی ساغر برای فدورا نداشت و مهم‌ترین تفاوتش این بود که بسته‌ی نهایی deb بود نه rpm. این هم نتیجه‌ی اولین تلاش بدون هیچ گونه تغییری در برنامه:
ساغر روی N9
و این خیلی خوبه! البته ظاهر برنامه خیلی مناسب یه صفحه‌ی لمسی کوچیک مثل گوشی نیست و همچنین این برنامه‌ها ظاهرشون شبیه برنامه‌هایی که با تکنولوژی‌های توصیه‌شده برای گوشی(که البته جزء Qt هستند) نوشته شدند نیست؛ ولی با این حال این برنامه اجرا میشه و قابل استفادست. و به نظر میاد با کار نه چندان زیادی میشه برای گوشی بهینه‌ش کرد.

ویرایش: این هم لینک دانلود برنامه برای گوشی: saaghar_1.0.94-1_armel.deb

***
خوشبختانه با توجه به این که انتقال برنامه‌های گنو/لینوکسی و Qt به این گوشی راحته، و از طرف دیگه امکان اجرای برنامه‌های جاوای استاندارد (JavaSE)، اوضاع برنامه‌های N9 اونقدرا هم وخیم نیست! :)

۳ نظر:

  1. کی گفته اوضاعش وخیمه؟ نسبت به غول های سیستم عامل موبایل پایین تره! نیست؟!
    به خبر خوب هم برات دارم الته احتمالا تا حالا خودت میدونی چون تقریبا 1 ماه پیش شنیدم.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jolla
    یه سری از کله گنده های گنده های نوکیا یه شرکت ساختن برای حمایت و پر و بال دادن به meego.
    امیدوارم نتیجه بده و باعث بشه برنامه های meego به غنای لازم هم کیفی هم کمی برسه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اوضاع خودشو البته نگفتما، اوضاع برنامه‌هاش رو گفتم. و خب بله نسبت به آیفون، اندروید و غیره از نظر تعداد و پشتیبانی برنامه‌ها اوضاش خیلی تعریفی نداره. مخصوصا از شرکت‌های تجاری نمیشه انتظار داشت همچین گوشی‌ای رو پشتیبانی کنند.
      اما برای خبرت ممنون :) بله خب راستش خودم خبر دارم. یه گوشی هم ظاهرا منتشر می‌کنن حتما فقط امیدوارم بعدش ورشکست نشند و بتونن ادامه بدن. در هر صورت اگه این جولا یا حتی Tizen راه بیفتند و بگیرند برای N9 هم خوب میشه.

      حذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف